..:: nursery vs maid vs babysitter vs jaga sendiri ::..

baru2 ni ramai diantara kwn2 saya yg tertanya2 atau menjd ragu2 dgn pilihan2 yg ada utk menjaga anak...

of coz lah bila dah jd working mom takleh nak jaga sendiri anak di rumah... then terpaksa lah hidup@redha dgn pilihan yg lain2... kalau tak redha, hati sendiri yg asyik susah terkenang2... kalau laki izinkan boleh lah nak bg notice 24hours utk jg anak... saya sendiri mmg teringin nak jaga anak sendiri... tp saya kena bagi can hubby berbakti pd family dia dan saya juga ingin memberi sedikit kesenangan to my parents... so working mom is not an option anymore, dah jd wajib... hehe... dulu2 ayat penyedap ati (time2 takde mood nak bekerja) saya bekerja utk membayar balik duit kerajaan sbb tanggung saya belajar diasrama bertahun2, mkn 'kfc' di asrama (highlight hari kamis), mkn yg 6 kali sehari yg membuatkan saya agak 'bulat' hehehe ... eh melalut dah... jd nye, bila dah jd working mom, kenalah bg anak dijaga oleh org2 lain...

saya tak ambik maid sbb rasa kurang bossy, kang maid aku lak yg arah aku.... lagipun rumah ku kecik je... kang langsung takde privacy, kang takleh lak nak meleset2 kat hubby time tgk tv... lagipun skrg ni adalah amat amat amat susah utk mendpt maid local... tp kalau ada maid, rumah agak terurus, hari2 bersapu or di mop, kain dilipat,... rasa mcm agak heaven gak lah kan dibandingkan dgn skrg ni ada 3 bakul kain yg belum di lipat kat tepi ni....aaaa... takde org nak cipta mesin lipat kain ke...syoknye... tp maid2 yg ada dimalaysia skrg ni pun kekdg dgr cam mendtgkan kesusahan hati dan kesusahan pikiran yg berlebihan kpd majikan diorg...

ari tu ada terbaca entah kat blog sapa entah pasal tips utk memilih babysitter yg bagus.... antara tips nye adalah lawat rumah org tu, tgk cara dia sambut anak kita, tgk cara dia besarkan anak dia, tgk cara rumah dia dibersihkan... it is better to get a babysitter yg boleh jaga anak kita sahaja... kalau dah jaga ramai2 lebih baiklah gi hantar nursery... my mom babysit one kid at a time.. sampai budak2 tu dah jd mcm adik sendiri..... family dia pun dah jd mcm family sendiri...

nursery is a good place to nurture social skills in kid and also a good place for the kid to improve his or her antibodi...heheh yelah kan... kat nursery ada ramai budak so bila dah ramai2 tu kekdg adalah yg selesema so yg lain pun senang kena jangkit...so apa yg saya buat? sentiasa bg vitamin c so build up sedikit antibodi my kids ...nak pilih nursery pun ada caranya... kena pilih nursery yg asingkan baby from toddler...kena tgk gak ada tak listed dlm jkm (jbtn kebajikan msykt).. rasanya jkm pun ada guidelines utk nursery....

sebenarnya semua ni terpulang pd individu dan pilihan2 yg available... ni saja nak berkongsi my opinion... so till later...

Comments

Popular posts from this blog

MrA's Graduation

Dupdapdupdap part 1