Doa-doa

Untuk dikongsi dan peringatan untuk diri sendiri...
  • Doa Agar Anak Cepat Cerdik : SURAH AL-ANBIYA' AYAT 79.
  • doa minta anak pandai
    Maka Kami beri Nabi Sulaiman memahami hukum yang lebih tepat bagi masalah itu; dan masing-masing (dari mereka berdua) Kami berikan hikmat kebijaksanaan dan ilmu (yang banyak); dan Kami mudahkan gunung-ganang dan unggas memuji Kami bersama-sama dengan Nabi Daud; dan adalah Kami berkuasa melakukan semuanya itu. Al anbiya 21 : 79

  • Doa Agar Anak Taat Pada Allah : AL-BAQARAH AYAT 128.
doa minta keturunan yang baik
Wahai Tuhan kami! Jadikanlah kami berdua: orang-orang Islam (yang berserah diri) kepadaMu, dan jadikanlah daripada keturunan kami: umat Islam (yang berserah diri) kepadamu, dan tunjukkanlah kepada kami syariat dan cara-cara ibadat kami, dan terimalah taubat kami; sesungguhnya Engkaulah Maha Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani; Al baqarah 2 : 128

  • Doa Untuk Mendapat Anak Yang Soleh : ALI IMRAN AYAT 38.
doa dapat zuriat baik
ka itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya, katanya:" Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan

  • Doa Lembut Hati : SURAH AN-NAMLI AYAT 30-31.
Maksud Ayat :-
Sesungguhnya surat itu, dari Sulaiman dan sesungguhnya (isi)nya : ‘Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Bahawa janganlah kamu sekelian berlaku sombong terhadapku dan datanglah kepadaku sebagai orang-orang yang berserah diri”. Ayat 30-31 Surah An-Naml.


  • Doa Kasih Sayang Suami Isteri Bahagia : SURAH AL-FURQAN AYAT 74 & ALI IMRAN AYAT 31.
Ya Tuhan Kami, anugerahkanlah kepada kami, isteri dan zuriat yang menyejukkan dan jadikanlah kami imam bagi orang yang bertakwa
MAKSUDNYA: Katakanlah (wahai Muhammad) "jika benar kami mengasihi ALLAH maka ikutlah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), ALLAH Maha Pengampun lagi Maha Mengasihi"


Doa Siti Aminah bonda Rasulullah saw (from some posting in Facebook)

Doa ini selalu di baca oleh Siti Aminah semasa mengandungkan Baginda Rasulullah saw. Bagi ibu-ibu yang sedang hamil, selain membaca surah-surah yang tertentu daripada Al-Quran untuk kandungannya, maka molek benar lah dia membaca doa ini setiap hari sebagai pelindung kepada kandungan. Agar kandungan selamat di dalam jagaan Allah Taala sehingga lahir ke dunia.

Doa ini telah diijazahkan kepada saya oleh Tok Sayyid Padang Kala hafizohullah. Dengan suka hati, saya ijazahkan pula doa ini kepada sesiapa sahaja yang suka dan gemar mengamalkan doa yang amat baik ini. Kata guru saya, doa ini jika sentiasa diwiridkan oleh si ibu, selain selamat anak dalam kandungannya insyaallah juga akan memudahkan proses bersalinnya nanti. Boleh juga di doakan untuk keselamatan anak-anak kita yang berada di kejauhan. maklumlah mereka ini bukannya sentiasa berada di depan mata kita. sebagai ibubapa sudah tentu akan ada rasa khuatir akan keselamatan anak-anak. Inilah doanya di baca 3 kali sambil tangan memegang perut :

ٲﻋﻴﺬﮦ ﺒﺎﻠﻮﺍﺤﺪ ﺍﻠﺼﻤﺪ ﻤﻦ ﺸﺮ ﻜﻞ ﺬﻱ ﺣﺎﺴﺪ

“Uu i’zuhu bilwahidisshomadi min syarri kulli zi hasidin”

ertinya: Aku melindunginya dengan Tuhan yang maha esa yang menjadi tempat tumpuan segala makhluk daripada kejahatan tiap-tiap pendengki.





How to make your children pray on their own without quarrel or a reminder  (from some posting in Facebook)

My Daughter was 12 years old and prayer was like heavy burden on her, So I told her to pray one day and I monitored her. She took the carpet and threw it on the ground. I asked her if she prayed - she said yes - Believe me, without feeling I slapped her face - I know I made a mistake. The situation has troubled me and I cried and I repent to God to forgive me.. The slap, the talk, the reminders did not make a difference to my child.

One day A friend told me a story. She went to one of her friends for a visit. Her friend was not very religious, but when the Adhan prayer was called, her children rushed for prayers without reminders or quarrel. I said to her how does your children pray on themselves without quarrel or a reminder? !!! - She said, before I got married I used to pray this Dua and stil pray it today.

After she told me the Dua – I began to recite it in every Sujud in my prayers and anytime I could. Since I began to recite the Dua my daughter is now the first to prayer without reminders or quarrels. She got up in Fajr prayers without any alarms. And all her brothers are now eager in praying without any difficulties.

I know You are now eager to know this Supplication Dua..

The Supplication is in the Surah Ibrahim [14], ayah # 40 سُوۡرَةُ إبراهیم

And the Supplication is...


[14:40] O my Lord! make me one who establishes regular Prayer, and also (raise such) among my offspring O our Lord! and accept Thou my Prayer.
"Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.


Start today, do not wait until you get married and until you have kids-"prevention is better then cure. ~*





Credit to: 

  1. Minda Cemerlang 
  2. Pawang Moden
  3. Story about my life
  4. The Ulek



Comments

Popular posts from this blog

MrA's Graduation

Dupdapdupdap part 1